Monde­linge vraag aan de Europese Commissie over onderzoek naar aanleiding van het schandaal Dieselgate 2.0


Vraag met verzoek om mondeling antwoord
aan de Commissie
Artikel 128 van het Reglement
Younous Omarjee, Pascal Durand, Dimitrios Papadimoulis, Michèle Rivasi, Claude Rolin, Eleonora Evi, Kate?ina Kone?ná, Edouard Martin, Stefan Eck, Fabio Massimo Castaldo, Marisa Matias, Florent Marcellesi, Sofia Sakorafa, Neoklis Sylikiotis, Gabriela Zoan?, Sabine Lösing, Bronis Rop?, Emmanuel Maurel, Marie-Pierre Vieu, Ernest Urtasun, Tania González Peñas, Igor Šoltes, Soraya Post, Jean-Paul Denanot, Anja Hazekamp, Xabier Benito Ziluaga, Estefanía Torres Martínez, Guillaume Balas, Yannick Jadot, Kostas Chrysogonos, Barbara Spinelli, Stelios Kouloglou, Costas Mavrides, Rosa D'Amato, Helmut Scholz, Hugues Bayet, Merja Kyllönen, Carolina Punset, Piernicola Pedicini, Marlene Mizzi, Marco Affronte, Jean-Marie Cavada, Liliana Rodrigues, Hilde Vautmans, Michel Reimon, Biljana Borzan, Robert Rochefort, Sirpa Pietikäinen, Isabelle Thomas, Gabriele Preuß, Dario Tamburrano, Thomas Waitz, Gérard Deprez, David Borrelli, Martina Michels, Marc Tarabella, Eva Joly, Javier Nart, Alfred Sant, Nicola Caputo, Maria Arena, Daciana Octavia Sârbu, Louis Michel, Maite Pagazaurtundúa Ruiz, Andrea Cozzolino, Karima Delli, Laura Agea, Karoline Graswander-Hainz, Isabella Adinolfi, Benedek Jávor, Patrick Le Hyaric, Frédérique Ries, Ricardo Serrão Santos, Nessa Childers, Dennis de Jong, Keith Taylor, Monika Be?ová, António Marinho e Pinto

De New York Times en de Stuttgarter Zeitung hebben op 25 resp. 29 januari 2018 onthuld dat de Europese onderzoeksgroep op het vlak van milieu en gezondheid in de vervoerssector (EUGT), die wordt gefinancierd door de Europese ondernemingen Volkswagen, Daimler en BMW, en fabrikant van elektronische apparatuur Bosch, in 2014 en 2015 de dieselmotoren van nieuwe voertuigen hebben getest door de uitlaatgassen daarvan te laten inademen door mensen en apen, om de veiligheid van deze voertuigen aan te tonen die overigens door dezelfde bedrijven in de handel waren gebracht om goedgekeurd te worden volgens de Europese normen.

Deze tests, die geen enkel wetenschappelijk doel dienen en die de gezondheid van de onderzochte mensen en dieren bewust in gevaar hebben gebracht, vormen een ernstige schending van de grondrechten die zijn verankerd in de Verdragen en het Handvest van de grondrechten, waarin tevens de eerbiediging van de menselijke waardigheid, de integriteit van personen en het welzijn van dieren wordt voorgeschreven, maar tevens van de letter en de geest van Verordening (EU) nr. 536/2014 betreffende klinische proeven met geneesmiddelen voor menselijk gebruik en van Richtlijn 2010/63/EU betreffende de bescherming van dieren die voor wetenschappelijke doeleinden worden gebruikt.

1) Is de Commissie van plan een grondig onderzoek in te stellen naar deze praktijken en de overeenstemming daarvan met het Europees recht en zal zij in voorkomend geval inbreukprocedures inleiden?

2) Is de Commissie van plan het huidige rechtskader en de bijbehorende controlemiddelen te herzien, aangezien bovenstaande excessen blijk geven van een ontoereikend rechtskader voor de bescherming en de eerbiediging van de integriteit van mens en dier bij wetenschappelijk onderzoek?

Original text

Le New York Times et le Stuttgarter Zeitung ont révélé les 25 et 29 janvier 2018 que le Groupe européen de recherche sur l’environnement et la santé dans le secteur des transports (EUGT), organisme financé par les entreprises européennes Volkswagen, Daimler et BMW, ainsi que par l’équipementier Bosch, a testé en 2014 et 2015 les moteurs diesel de nouveaux véhicules en faisant respirer leurs gaz d’échappement à des êtres humains et des singes, afin de tenter de démontrer l’innocuité de ces véhicules, qui avaient été par ailleurs trafiqués par ces mêmes entreprises pour qu’ils soient homologués au regard des normes européennes.

Ces tests, qui ne visaient aucun objectif scientifique valable et qui ont mis consciemment en danger la santé des êtres humains et des animaux testés, sont une violation totale des droits fondamentaux reconnus par les traités et la charte des droits fondamentaux, qui exigent le respect de la dignité humaine, de l’intégrité de la personne et du bien-être animal, mais aussi de l’esprit et de la lettre du règlement nº 536/2014 relatif aux essais cliniques de médicaments à usage humain et de la directive 2010/63/UE relative à la protection des animaux utilisés à des fins scientifiques.

1) La Commission va-t-elle entreprendre une enquête approfondie sur ces pratiques et leur conformité avec le droit européen et, le cas échéant, ouvrir des procédures d’infractions?

2) Par ailleurs, ces dérives attestant de l’insuffisance du cadre juridique en vigueur sur la protection et le respect de l’intégrité des êtres humains et des animaux en ce qui concerne la recherche scientifique, la Commission va-t-elle revoir l’ensemble du cadre juridique et des moyens de contrôle en place?