EU schrapt miljoe­nen­sub­sidies voor vlees­re­clames


19 mei 2020

De Europese Unie schrapt de miljoenensubsidies voor vleesreclames als ‘Kip, het meest veelzijdige stukje vlees’ en ‘What a wonderful beef’. Dat is te lezen in een uitgelekte versie van de Farm 2 Fork strategie van de Europese Commissie, die woensdag officieel gepresenteerd wordt. Brussel betaalde in de afgelopen vier jaar zo’n 94 miljoen euro mee aan de promotie van vlees, waarvan 22,5 miljoen in 2019.

Bij zijn aantreden als Europees Klimaatcommissaris in oktober weigerde Timmermans nog om in te gaan op het verzoek van de Partij voor de Dieren om de EU-subsidies voor vleesreclames te schrappen. Europarlementariër Anja Hazekamp is blij dat Timmermans nu toch een stap in de goede richting zet.

"Het is niet te verkopen dat de EU miljoenen meebetaalt aan promotie van producten die destructief zijn voor het klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn. Het schrappen van de vleespromotiesubsidies is daarom een goede zet," zegt Hazekamp.

Toch benadrukt Hazekamp dat de geschrapte miljoenen voor vleesreclames slechts een schijntje zijn vergeleken bij de totale EU-subsidies voor de vee-industrie. "In totaal betaalt de EU volgens schattingen 28 miljard euro per jaar aan landbouwsubsidies uit aan de Europese veehouderij. Ook die subsidies moeten drastisch omlaag en substantieel verduurzaamd worden om het klimaat en de biodiversiteit op onze planeet te redden," aldus Hazekamp.

Europese Farm 2 Fork Strategie uitgelekt